Dagsorden til FU-mødet 30. oktober 2019

 

Deltagere:
Christian Fischlein, medlem af FU (CF)

Henrik Skrydstrup, medlem af FU (HS)
Asta Broesby-Olsen, medlem af FU (ABO) – referent
Birgitte Romme, tilforordnet FU (BR) 

Anne Marie Jensen (AMJ) – kasserer, tilforordnet FU (AMJ)

+ Suppleant Inge Matzen (IM) -
+ Suppleant Arne H. Blom (AHB) - afbud

 

Møder mv. i 2019/2020

 

Mødedatoer i efteråret: 
Næste FU-møde 27. november. Alle onsdage kl. 9 – 11

 

Bestyrelsesmøde: mandag 28. oktober 2019 kl. 16.30 – 17.30

Arbejdsdag: dato: mandag den 11. november kl.9 – 14 starte med stående morgenkaffe – frokost kl. 12. Især rengøringsopgaver – bl.a. rengøring af stole i salen samt loftslamper (ok kalender)

Julefrokost tirsdag 10. december.

Frivilligaften: fredag 31. januar 2010

 

Dagsorden:

 Siden  sidst :   

Møde om vej-situationen / Nørreskovvej og Holmvej 26. september
Deltagere fra kommunen Jette Bork og Leif Jensen. Fra Nygård: Arne, Finn og Asta

Samme dag som mødet blev holdt var der gang i at rive vejen op igen. Vi fik en meget udførlig redegørelse om, hvordan hullerne i vejen opstår og bliver ved med at komme igen – også selvom de bliver fyldt op. Aftalen er, at der også fremover bliver revet op. Vi er dog velkommen til at kontakte Leif Jensen, så vi kan undgå, at der f.eks. bliver revet op lige før påske, hvor vi forventer mange gæster på Nygård.
Det som er undladt siden vi indgik aftalen er, at vejen ikke bliver tromlet, da tromlingen medfører at mange sten knuses og bliver til skarpe stumper, som forårsager punkteringer.

Og vi har vel heller ikke hørt om punkteringer i lang tid?

Aftalen er, at der fremover både rives op og indimellem fyldes huller op på Nørreskovvej. Vi skal fortsat fylde op på bakken.

Haveplan MTM er i gang med at rentegne den endelig plan. Der er måske mulighed for, at Arne har den med hjem den 3. november fra en tur til København, hvis Arne kan få en aftale med Martin. Så vil vi sandsynligvis vil kunne afsløre den til julefrokosten.

Børnehøjen er færdig og Christian har sået græs. Indtil videre vil området være afspærret og må ikke bruges før afspærringen er fjernet.

Kunst til 1. salen.  FU har siden sidste møde pr. mail givet tilsagn indkøb af 7 billeder (3 malerier og 4 tegninger)af Inge Kjær. IK som er kunstneren bag billederne i bagehuset, havde her i oktober måned udstilling på Kunstpunkt i Augustenborg.  Flere FU-medlemmer så udstillingen og bifaldt de valg, som Birgitte og Ole havde foreslået.  Prisen blev i alt på 8000 kr. samt indramning af tegningerne, som Inge Kjærs mand står for.

Nye standerlamper til biblioteket. Der er indkøbt 2 PH80 standerlamper Pris 11.500 kr.

Der er lavet aftale med Botex om at se på mulighederne for mørklægning af salen på en så lidt synlig måde som muligt. Samt en pris herpå.

Ligeså har Ole truffet aftale med Kontorsyd om at se på muligheden for at opsætte en ny projektor i loftet i salen. Også så diskret som muligt. Pris? Samtidig anskaffes nyt headset.

 

Problemertmed at fremmede fylder affald i vores containere fortsætter.

I sidste uge var der puttet flere poser forkert sorteret affald i en af vores beholdere, så den ikke var blevet tømt (så vi måtte  selv i gang med at flere poser med sortere gammelt affald!). Det er bare øv!


  1. Deltagelse i Isskulpturfestivalen 30.november i Nordborg

Komitéen for Isskulpturfestivalen i Nordborg har inviteret os til at deltage med en info,

aktivitets- eller salgsstand på festivalen den 30. november fra 11.00-18.00. Det er gratis at deltage.

(se vedhæftet bilag)

Formanden mener, at vi skal takke nej til tilbuddet.


  1. Forslag om udarbejdelse af en inventarliste
    Arne foreslår, at vi udarbejder en inventarliste, som ajourføres og ligger hos kassereren sammen med vors forsikringspolice.

 

3.Badebro

Der er i FU enighed om at fastholde badebrosprojektet. Broen forventes ikke at ville tiltrække et stort publikum, da der ikke direkte kørsel til den.

Der skal allerførst søges om tilladelse til opførelse af broen.

Christian vil gerne stå for projektet. Kontakte Poul-Erik Nørgaard om assistance til ansøgning.

Der skal laves en tegning og beskrivelse, som kan vedlægges ansøgningen. Hvem gør det?

Husk også vedligeholdelsen af broen. Det er vigtigt at have dette for øje også.

Hvem sætter broen op hvert forår og tager den ned igen til efteråret.

Drøfte dette på næste møde, hvor Christian deltager.

  1. Anskaffelse af ny flagstang

Efter sidste mødes uafklarethed, har Asta kontaktet Martin Trier Mørk, som har to kommentarer

  • Flagstangen skal være mindst 2 meter højere for at passe til huset
  • Flagstangen skal være af træ – det passer bedst til Nygård.


Finn har tilbudt at stå for vedligeholdelsen af flagstangen fremover.

  1. Økonomi (Anne-Marie).
    Forsikringer: Anne-Marie vil bede vores forsikringsselskab om at for de aktuelle policer og de aktuelle priser. –vil bl.a. undersøge, hvad vores selvrisiko er – er der noget nyt?

 

 

  1. Renovering af 2. salen de sidste rum

Vi mangler:

  • Ny tæppebelægning i forrum og resterende værelser- 2020 – Christian bestille? OBS Vi mangler tilbagemelding fra Martin på farve m.m.
  • Maling af forrum/gang samt alle døre ud mod gangen og lofter – Christian bestille nu? – styre håndværkerne – det lille værelse
  • Navne sættes på dørene (samt bagehuset) se nedenfor
  • Anskaffelse af nye møbler (borde – stole – spejle), nye lamper – Birgitte har udarbejdet prisoverslag – bestiller møblerne nu i starten af november (Til levering i slutningen af januar).

Birgitte har ud fra beslutningen på sidste møde lavet et budget for anskaffelse af møbler og lamper til overetagen og udarbejdet en ansøgning til Fabrikant Mads Clausen-fonden på 50.000 kr

(Brugs Bo møblerne knap 41.000 kr + 11 sengelamper ca 9.000 kr.)

Fonden har møde i november – vi afventer.

I beløbet er bordlamper ikke medtaget (Martin vil komme med et forslag) – som vi anskaffer senere.

 

Værelsesnavne på dørene samt billeder af træerne.

Når dørene på 2.sal skal males, skal navnene males på dørene. Samtidig med også navne på værelserne i bagehuset. Her overvejes det at male navnene på væggen lige ved siden af døren eller på højkant på døren

Arne aftaler videre med Signe Moos om opsætning af hendes tegninger til billeder i A4 format til 2. salen og i A5 format til bagehuset (ophængning?). Skrives ud på godt papir og sættes i billedrammer med passepartout med smal sort kant.
Pt. intet nyt fra Signe ifølge Arne. Vi sætter sagen lidt på standby i et halvt års tid… Alternativt kan vi få Jes Peter til at lave nogle flotte fotografier af de konkret træer, der er tale om.

 

 

  1. Temaer for de næste års medlemsaften
    2020: Tyskland og 2021: Sverige

 

  1. Udflugt 2021

 

 Roskilde – Anne-Marie tovholder – april / maj – mødes ved færgen i Fynshav- bus fra Bøjrden

 

Forslag til 2023 – 2025  (vi har besluttet at have udflugt hvert andet år)

 

Tidligere foreslået:

 Århus – Den gamle by – Aros – Moesgård- Dok1 –

Sydfyn

Vejle

Hamborg

 

9: Evt.  

tskab

Huskeliste

 

Projekter og 0pgaver der er undervejs /ideer – samt opsamling af løse ender:

 

Maling af døren i bagehuset. Opgave vi selv påtager os, når der er en der har tid og lyst. Vi har malingen.

Kalkning af hvilerum

 

Løsning af trækproblem i pagoden bliver Christians forslag om, at man lukker med lærkebrædder som bestående 2 på 1 så bliver det helt tæt og på alle tre sider.

Mandfolkeopgave med at smide jord på plænen – opgave til foråret

 

Kasse til brandstigen – tydelig mærkning ved dør og på kassen – Birgitte ser på, om Botex har en egnet kasse. Alternativt får vi en lavet hos en snedker.

Ønske om nye støvsugere

 

Fortsat istandsættelse af 2. salen Vi mangler fortsat nyt brandalarm system

  • Tilbud på Elinstallationer fra Elhjørnet, Guderup:
    - nyt elektronisk brandalarmsystem til hovedbygningen
    På tilbudslisten til Martin den 14/10 har Glenn påført pris på 7 stk. røgmeldere på 2. sal. Alle med 230 volt forsyning. (Kr. 4.395,00 + moms) = 5493,75
  • Vi har aftalt, at vi udover disse røgmeldere, skal have meldere på alle etager. Finn aftaler nærmere med Glenn. Så vi kan få et nyt tilbud på en samlet installation.
  • Installationen sker først i forbindelse med renoveringen af 2. salen.

Septiktanken skal vi huske at tjekke- Christian er den, der bestiller.

Ligeså skal de vandbeholderne i affugterne i bagehuset og det bagerste rum i underetagen tømmes med mellemrum.

Kreaturerne ved Nygård.

Forpagteren er Søren Rasmussen tlf. 26 14 70 44.

ABO har spurgt SR på sms, om det er ok, at vi sætter et skilt op på en af laderne med hans navn og telefonnummer. Pt. endnu ikke svar.

Vi sætter også et op inden for på Nygård.